pondělí 25. října 2010

Kalibrace tiskárny

Ke kalibraci tiskárny Canon imagePROGRAF iPF 6300 jsem použil aplikaci Eye-One Match 3, rip EFI eXpress for Photo 4.1, desku na měření terčů, skenovací pravítko a spektrofotometr Eye-One Pro ze sady i1 Basic (X-Rite).

Bez možnosti vlastní kalibrace tiskárny jsou mi k dispozici profily k tiskovým médiím, které patří k ripu (Canon, EFI, Tecco), případně při volbě tisku s použitím 16-bit pluginu Canon pro Photoshop tovární profily různých firem, které mají podporu pro uvedenou tiskárnu Canon (ILFORD, HARMAN by Hanemühle).

Po kalibraci monitoru tisknu terče na používaná tisková média (A4). Použil jsem terče TC9.18 RGB i1 1_2 a TC9.18 RGB i1 2_2 (918 barev). Rozhodl jsem se k dané tiskárně vytvořit RGB výstupní profily. Před tiskem terčů se vzorníky barev jsem vypnul pro vstup k tiskárně správu barev. *Terče jsem tisknul přes rip a tam se správa barev vypíná přes volby Actions a Preferences, záložku Color, tab Management, kde pro zdrojový RGB profil jsem v Color management preset nastavil v listu možnost No Color Management. Terče jsem vybral v aplikaci Eye-One Match 3 a tiskl přes rip. Před tiskem jsem zkontroloval vypnutí správy barev kontrolním tiskem proužků purpurové, azurové a žluté barvy (Photoshop, nástroj Přechod).



Vytištěné terče jsem nechal schnout asi 2 hodiny. Mezitím jsem připravil desku na měření terčů se skenovacím pravítkem. Po uschnutí terčů jsem tyto mohl upevnil na desce pro měření terčů a zahájit měření.





Po inicializaci spektrofotometru jsem tento nasadil na skenovací pravítko a postupně projížděl všechny řádky s barvami k danému tiskovému médiu. Po změření barev se vypočítal profil a uložil k ostatním profilům v systému. V mém případě pro OS Windows 7 Professional do složky windows/system32/spool/drivers/colors.

Po uložení profilu tiskového média k dané tiskárně jsem zapnul v ripu pro RGB vstup správu barev. Já používám na vstupu profil AdobeRGB18998.icc. Jako výstupní profil v záložce Printer ripu jsem zvolil nově vytvořený profil a do tiskárny zasunul správný list nebo roli papíru k tomuto profilu. Na disku mám připravený kontrolní obrázek s barevnými i černobílými vzorníky barev a komplikovanými scénami (testy podle Billa Atkinsona). Tento jsem vytisknul a zkontroloval.

Při spokojenosti s kontrolním tiskem provádím tisk na zvolený papír s obrázkem, který jsem sám fotografoval. Volím obrázek, který žánrově odpovídá mému nejčastějšímu fotografování, pokud možno s mnoha barvami a stíny, barevně komplikovaný. A tento po tisku zkontroluji.

Výsledky kontroly zvoleného obrázku slouží jako jeden ze zdrojů informací pro konečnou editaci vytvořeného profilu. Tuto záležitost společně s linearizací tiskárny je dobré svěřit odborníkům, kteří mají k dispozici příslušné tooly, mohutnější rip nebo jiný software pro kontrolu barev.

* Vhodnější způsob tisku terčů je z Photoshopu (Soubor/Export/iPF6300 Print Plug-In). Terče se postupně otevřou bez přiřazení profilu a v pluginu, v záložce Main, se jako výstupní profil vybere None (No Color Corection).

[VK]

1 komentář:

velkoformátový tisk řekl(a)...

Velkoformátový tisk je něco. Co bychom bez takových tiskáren počali. To jsou potom plakáty, když se dá tisknout klidně na A0