čtvrtek 21. října 2010

Kalibrace monitoru

Ke kalibraci monitoru EIZO FlexScan SX2262W jsem použil aplikaci Eye-One Match 3 a spektrofotometr Eye-One Pro ze sady i1 Basic (X-Rite).

Bez možnosti vlastní kalibrace monitoru jsou po jeho připojení k dispozici uživatelské tovární profily, například s chromatickou teplotou bílé 5000 K (Gamma: 1.8) nebo 6500 K (Gamma:2.2).

Doporučení pro náš region je nastavení chromatické teploty rozptýleného světla kolem 5100 K (Gamma: 2.2). S těmito hodnotami jsem se rozhodl zkalibrovat monitor.

Aplikaci Eye-One Match 3 (3.6.2) lze spustit pouze s připojeným spektrofotometrem.


V úvodní obrazovce jsou k dispozici na výběr různá zkalibrovatelná zařízení. Vybral jsem si monitor a kalibraci s rozsáhlejšími možnostmi (Advanced Mode).


Objevil se průvodce v podobě skupiny přepínačů. Začalo se nastavením typu monitoru.


Následovalo nastavení hodnot bílého bodu (5000 K), hodnoty gamma (2.2) a jasu (120 Cd).




Dále bylo potřeba nasadit na spektrofotometr hlavici pro změření intenzity okolního osvětlení a provést měření. Potom jsem odstranil ze spektrofotometru zmíněnou hlavici.


Potom jsem byl vyzván k inicializaci spektrofotometru. Spektrofotometr musel být zasazen v inicializační podložce.


A mohla začít kalibrace. Spektrofotometr se přitiskl k monitoru pomocí držáku.


Nastavil jsem kontrast (v menu Color monitoru na hodnotu uprostřed zelené části zobrazené stupnice).


Další přepínač spustil výzvu k nastavení bílého bodu pomocí nastavení poměru barevných složek RGB modelu. To jsem vyvažoval na stupnicích, kdy bylo potřeba docílit hodnoty 0 nebo blízké 0 (signalizované zeleně prosvětlenou stupnicí).


Potom jsem nastavil jas. Opět se objevilo okno se stupnicí, kdy bylo potřeba dostat se k hodnotám v zeleném prosvětlení. Jas jsem nastavoval pomocí menu Color monitoru.

Hned poté proběhlo měření barev (Measuring).


Kalibrace pomocí spektrofotometru Eye-One Pro skončila uložením profilu.

Uložený profil se automaticky nastavil jako výchozí pro monitor (Windows 7 Professional). Toto jsem ověřil v ovládacích panelech (Vzhled a přizpůsobení, Upravit rozlišení obrazovky, Upřesnit nastavení, Správa barev, Monitor).

[VK]

Žádné komentáře: